På tide å riste av oss gamle vaner

18. april 2024

Avkastningen fra «oljefondet» i første kvartal 2024 ble NOK 1.210.000.000.000 – ettusentohundreogti milliarder kroner (kilde: Norges Bank Investment Management 18.04.2024). Statens samlede kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten for hele 2024 anslås til 832 milliarder (kilde: Norsk Petroleum 06.10.2023), som er en reduksjon på 299 milliarder fra toppåret 2022.

Tiden er moden for å realisere «det vi skal leve av etter olja», og vi må omstille arbeidsstokken mens vi ennå har kompetansen og midlene. Fortsetter vi som før og baserer oss på inntekter fra produkter som vi vet verden omstiller seg fra, handler vi både i strid med ansvarlig økonomisk politikk, ansvarlig ressursforvaltning og vi truer våre barn og ungdommers levekår i årene som kommer. Vi trenger andre arbeidsplasser, vi trenger mer sirkulær økonomi og vi må gjenvinne troen på fremtiden.
Les hva MDG sier om grønt næringsliv

MDG vet at endringer krever motivasjon, og ønsker at de som er motivert for endringer som gir lavere miljø- og klimabelastning skal ha noe igjen for det. Det skal ikke være forbeholdt «de kondisjonerte» å bidra til at vi skaper en bedre fremtid for våre barn og unge.
Les hva MDG sier om fattigdom, omfordeling og klimabelønning

Vi trenger ikke jobbe livet av oss heller. Flere undersøkelser de siste årene viser at redusert arbeidstid i form av f. eks. 4-dagers arbeidsuke eller 6-timers arbeidsdag gir gode resultater. Slik får vi mer tid til overs og kan senke skuldrene. Kanskje blir det tid til å dyrke litt mat selv på balkongen eller i hagen? Eller reparere/lakkere spisebordet i stedet for å kjøpe nytt?
Les hva MDG sier om arbeidslivet i et grønnere samfunn

Det er mye konflikt i verden, og av og til kan det være fristende å tenke at hvis vi selv ikke har bedre grunner til å skape konflikter enn prisen på melk, så har vi ingen grunn til å klage. Nå ligger det faktisk litt mer bak akkurat den problemstillingen; bøndene sliter med å få endene til å møtes (nei, ikke slike ender), og den økonomiske risikoen i store deler av landbruket er uholdbar.
Nettopp i dag, 18. april, arrangerte MDG i samarbeid med SV, Rødt og KrF demonstrasjon utenfor Stortinget i solidaritet med bøndene.
Les mer om MDGs landbrukspolitikk

Nysgjerrig på mer? Søndre Land MDG er en gjeng omtenksomme, lyttende individer med høyst forskjellige bakgrunner. Vi vil gjerne treffe flere med tanker og ideer om en bedre framtid for oss alle. Av og til har lokallaget arrangementer der også du som evt. vil vite mer om hva vi driver med i et grønt politisk lokallag er invitert.
Du kan kontakte oss på epost sondreland@mdg.no

Velkommen til oss!