Søndre Land
Fotocredit:

Demonstrasjon for bøndene

16. april 2024

Hva slags inntekt bøndene skal ha gjelder mer enn bare bøndene selv. På samme måte som en krise i helsevesenet er alvorlig for oss alle, er dårlig lønn og dalende motivasjon for unge bønder noe som gjør oss alle mindre trygge i framtiden. Landbruksminister Geir Pollestad kunne sikret flertall på Stortinget for å gi bønder en inntekt de kan leve av. Han valgte å sikre flertall for stadig flere nedlagte gårder og svekket norsk matsikkerhet.

Torsdag demonstrerer vi for å få Regjeringen til å snu, og heller stemme for forslaget MDG er en del av, som vil gi bøndene en bedre lønn.

Det var nå det skulle skje: Den etterlengtede stortingsmeldingen om inntektsopptrapping i jordbruket skulle behandles på Stortinget.

Endelig skulle bøndene få den inntektsopptrappingen de fortjener. Endelig skulle landbruksminister Geir Pollestad, som så sent som i februar advarte om at Høyres jordbrukspolitikk ville føre til bondeopprør i Norge, innfri regjeringens løfter om å tette inntektsgapet mellom bønder og andre grupper i samfunnet.

I stedet valgte Pollestad og å inngå et forlik med Høyre og Venstre, som sikrer at bøndenes økonomiske situasjon vil forbli like usikker som den alltid har vært.

Det er noen gode grep i enigheten i næringskomiteen. Et bredt flertall vil lage beredskapsplaner som sikrer nordmenn nok mat i en krisesituasjon. Et annet flertall er enig om at Norge skal være 50 prosent selvforsynt innen 2030. Et større flertall vil øke produksjonen av korn, frukt og grønt i Norge.

Vel og bra, men vi når ikke noen av de målene hvis vi ikke har bønder som vil dyrke mat, og da er vi ved kjernen:

Partiene på Stortinget er dundrende uenige om hvordan bøndenes inntekt skal beregnes.

MDG, SV, Rødt og KrF står på den ene siden, sammen med bondeorganisasjonene. Regjeringspartiene, Høyre og Venstre står på den andre.

Regjeringen, Høyre og Venstre vil legge inn en “normeringsfaktor” på bøndenes inntekt. De mener at norske bønder, i snitt, kan produsere mat 20 prosent mer kostnadseffektivt enn de gjør. Det innebærer at bondens inntekt skal blåses opp med 20 prosent før den sammenlignes med vanlige lønnstakere.

MDG, SV, Rødt og KrF vil fjerne normeringsfaktoren.

Regjeringen, Høyre og Venstre vil at bøndenes investeringer i jord ikke skal gi rett til fradrag. Det innebærer i praksis at bøndene bare får fradrag for rundt 60 prosent av det de investerer i driftsmidlene. Investeringer i bygg og maskinpark gir fradragsrett, men altså ikke grøfting, drenering og andre jordforbedrende tiltak.

MDG, SV, Rødt og Krf vil at også investeringer i jord skal gi rett til fradrag.

Regjeringen, Høyre og Venstre vil legge til grunn at bønder skal arbeide 145 timer mer enn vanlige lønnstakere når de sammenligner inntekt.

MDG, SV, Rødt og KrF vil legge til grunn samme antall timer som vanlige lønnstakere.

Summen av alt dette, som som altså regjeringen, Høyre og Venstre er enige om, er å legge til grunn at bønder skal tjene dårligere enn andre yrkesgrupper. Konsekvensen vil bli at bøndenes gjeld vil fortsette å øke, at traktorer og fjøs slites ned, at stadig flere bønder gir opp, at gårder legges ned, og at mer jordbruksareal vil legges brakk.

Alt dette svekker Norges selvforsyningsevne selv om målet, som nesten alle er enige om, er å øke selvforsyningsevnen.

Da hjelper det ikke med flertall for fine mål om økt korn- og grøntproduksjon, eller at de fleste partier syns at økt selvforsyning er lurt. Bøndene trenger mer penger, ikke flere visjoner.

Bli med på demonstrasjon